Militariseras det offentliga rummet?

militar1

Ska Försvarsmakten göra PR på Nationaldagsfirandet? Nej säger Västerbottens museum i Umeå.

Västerbottens museum tackar nej till ett erbjudande från Försvarsmakten att delta i årets nationaldagsfirande på Gammlia i Umeå, med soldater i uniform och stridsfordon.

– Tyvärr är det så att många nya svenskar kommer från traumatiska förhållanden. Det kändes inte rätt att ha militärfordon på området, säger Lillemor Elfgren, på Västerbottens museum.

Som en följd av beslutet har museet fått hundratals nätkommentarer med allvarliga hot som polisanmälts. Lokala moderater, en riksdagsman och ett kommunalråd, verkar sprickfärdiga av ilska.

Fredsaktivisten Pelle Sunvission tycker däremot i en debattartikel i Dagens ETC att det är helt rätt att utesluta militären från nationaldagsfirandet. Han vänder sig mot militariseringen av det offentliga rummet och sätter in det i ett sammanhang.

Värnplikten avskaffades 2010. Bara två år senare saknades enligt Riksrevisionen 84 procent av de soldater som man hade hoppats kunna rekrytera. I det krisläget satsade försvaret 100 miljoner årligen på rekryteringsreklam, sammanlagt hittills över en halv miljard.

Till det kommer att försvarsanställda ska marknadsföra Försvarsmakten, till exempel på Nationaldagsfirande och i samband med olika evenemang med ungdomar som målgrupp, som Vildmarksmässan, Vattensportdagen, O-ringen, etc, enligt en undersökning av nätverket Ofog. Ofogs lista på evenemang täcker fem exelark.

Frågan om Försvarsmaktens deltagande ska upp till diskussion den 20 april på Umeå kommunfullmäktiges presidium.