Tidningskrisen fördjupas

svd

Svenska Dagbladet byter huvudägare. Bilden från Svenskans redaktion.

Krisen i tidningsvärlden fördjupas. Värst illa ute är kvällstidningarna som i april månad förlorade 42 procent av annonsintäkterna, jämfört med 2014. Kommersiell TV tappade 12 procent, landsortstidningarna 4 procent och storstadstidningarna 15 procent.

Siffrorna publicerades på tisdagen. Samma dag tillkännagjordes att Svenska Dagbladet, en av Sveriges viktigaste och bästa tidningar, byter ägare. Ny huvudägare blir koncernen Mittmedia som kommer att äga 70 procent i en ny tidningskoncernen, med Svenskans tidigare huvudägare Schibsted som 30-procentig minoritetsägare. I det nya tidningshuset kommer förutom Svenska Dagbladet att ingå 28 andra tidningar i Mittmediakoncernen.

– Vår avsikt är att bygga en ny stark allians på den svenska mediemarknaden, där de tidningar som kommer att ingå ytterligare kan stärka sin position. Med ett sådant samarbete skulle vi kunna erbjuda bättre annonslösningar, driva på den tekniska och digitala utvecklingen”, säger Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige, i ett pressmeddelande.

Inte ett ord om betydelsen av god journalistik, berättelser som belyser hur det är att leva i Sverige och världen.

Jag hoppas ändå att Svenskan går stärkt ur de förändrade ägarförutsättningarna.

Svenska Dagbladets chefredaktör, Fredric Karén uttalar sig i den riktningen i den egna tidningen:

– Vi ser stora möjligheter med en framtida koncern. Den ger oss ytterligare kraft att utveckla kvalitetsjournalistiken.

– Mittmedia har sagt att man vill göra en extrem satsning digitalt och lägga ner papperstidningarna helt på sikt, säger journalistikprofessorn Sigurd Allern.

Hur länge kommer Svenskan att fortsätta som papperstidning? Hur länge kommer Aftonbladet, Expressen och Kvällsposten att vara till salu i kiosken? Vad händer med journalistiken – och med demokratin?