Som tåget

2n6xb7p

Helsingborgs nuvarande tågförbindelser är under all kritik. Nya tågsatsningar borde ha högsta prioritet.

SJ:s direktresor från Helsingborg till Stockholm via Göteborg ökar med 33 procent, sedan SJ satt in en säger en direktlinje via Göteborg, skriver HD.

Innan direkttåget fanns gjordes årligen 18.000 resor mellan Helsingborg och Stockholm (omräknat till årsbasis). Efter fem månader har antalet resenärer ökat med 33 procent, till 24 000.

Så bra. Och så självklart, trots att en enda avgång om dagen från Helsingborg kl 06.42 inte är optimalt för alla resenärer. Tåget går över Göteborg och tar 4.53 timmar.

Från Lund till Stockholm  tar det snabbaste tåget bara 3.58 timmar, alltså en hel timme mindre än Helsingborg – Stockholm.

Ändå är det längre från Lund till Stockholm ( 602 km) än från Helsingborg (556 km), bilvägen.

På en dag går ett enda direkttåg från Helsingborg till huvudstaden, en  omväg via Göteborg. Från Lund till Stockholm går ett 20-tal direktförbindelser dagligen.

En handfull dagliga direktförbindelser från Helsingborg via Hässleholm till Stockholm skulle få Helsingborg och NV-Skåne att gå som tåget.

När Allers flyttade från Helsingborg var ”dåliga kommunikationer” ett huvudskäl. Det är lätt att förstå. Helsingborgs nuvarande tågförbindelser är under all kritik. Nya tågsatsningar borde bara högsta prioritet.

Bilden från Ångfärjestationen i Helsingborg är tagen 1988. Foto: Bernt Talbrant.