Idioterna – om den inställda revolutionens dramaturgi

Film blir teater som blir film. Ett samtal med regissören Anja Suša om Idioterna, en teaterföreställning om utmaningar och verkligheter, om misslyckade revolutioner, experiment med sanningen, om film och om teaterns möjlighet att ”drabba” sin publik.

I Lars von Triers film ”Idioterna” från 1997 ockuperar några unga människor en villa i ett välbärgat område i en Köpenhamnsförort. De släpper fram sina ”inre idioter” och vill bryta mot alla konventioner. Filmen var den andra danska dogmafilmen, där ”dogma” stod för ”här och nu” och mera ”verklighet”, bland annat genom att våga arbeta i befintliga miljöer med skakig handkamera.

På Helsingborgs stadsteater har ”Idioterna” 2018 blivit en teaterpjäs, bearbetad av dramaturgen Tom Silkeberg. Föreställningen iscensätts av serbiska Anja Suša, som gör sin tredje uppsättning i Helsingborg.

– Lars von Triers film handlar mindre om privata frågor och mera om ”idiotin” i de sociala förhållandena, säger Anja Suša, när vi får en pratstund efter tisdagens pressvisning.

– Rollerna i filmen spelar ”idioter”. De gör ett experiment, som också är en revolution. Men revolutionen misslyckas. Så snart personerna i filmen bryter ”illusionen” och ska anta egna utmaningar havererar allt. Den kan sägas handla om att vilja göra revolution och misslyckas.

Anja Suša tror inte att von Trier utgick från sociala förhållanden i Danmark och diskuterar en annan referens, nyavågenfilmaren Jean Luc Godards ”Kinesiskan”, La Chinoise, från 1967, en politisk film om unga revolutionärer i Paris (som i sin tur löst bygger på Dostojevskijs ”Onda andar” …).

En roman, två filmer och nu en teaterföreställning om den inställda revolutionens dramaturgi.

Tjugo år har gått sedan Lars von Trier gjorde ”Idioterna”.

– Den samhälleliga idiotin har blivit mera utbredd, suckar Anja Suša, med ett understatement. Kanske är vår tids ”idioter” de som producerar kärnvapen eller handlar med bitcoins?

Hennes föreställning kan kanske ses som experiment med sanningen och spel med olika verkligheter.

– På mitt instagramkonto kan mina vänner vad jag gör till vardags. Här på teatern är jag någon annan. Vem är den ”verkliga Anja”??

I föreställningen spelas scener ur Idioterna upp på en duk, men också filmade ”live”-detaljer från scenen. Film blir teater som blir film.

– Vad är mest verkligt? På scenen sker allt i ögonblicket, det upprepas aldrig. Bildskärmsverklighet är något annat än teaterns verklighet, den delade upplevelsen mellan skådespelarna och publiken.

Kan teater bidra till att minska vår självupptagenhet? Anja Suša ställer frågan till sig själv.

– Hur många går regelbundet på teater i dag? Är det en procent av befolkningen eller 0.5 procent? Men det viktigaste är ändå inte mängden utan kvaliteten, om vi når fram, om vi berör och är angelägna. Om några drabbas av det som sker på scenen.

En tidigare blogg om Lars von Triers film ”Idioterna” och Dogma-konceptet finns här.

Föreställningen har premiär fredag den 6 april på Helsingborgs stadsteaters Lilla scen.

Bilderna från Helsingborgs stadsteaters pressvisning av Idioterna på tisdagen. På översta bilden längst till höger regissören, Anja Suša.