Varför vinklar Sveriges Radio sin presentation av sin egen SIFO-opionsundersökning?
Socialdemokraterna fortsätter att tappa väljarstöd för sjätte månaden i rad. Beskedet är en av huvudnyheterna i P1:s kvartifemsänding på söndagseftermiddagen (24/6). Partiets siffra 24,9 % är den lägsta sedan februari 2016, heter det vidare.
Som inbiten radiolyssnare har jag stort förtroende för radions nyhetsrapportering. Delar av min världsbild formas av de bitar av vad SR:s kunniga reportrar förmedlar. Men nu har jag redan läst i mobilen om Sifos av Ekots beställda opinionsundersökning, baserad på 4569 intervjuer gjorda i juni. Det är något som inte stämmer.
S minskar med 0,1 procent sedan förra mätningen i maj. Det motsvarar mellan fem och sex personsvar – och man behöver inte ha doktorerat i statistik för att inse att skillnaden ligger inom felmarginalen. En annan lika giltig presentation av utfallet skulle kunna ha varit ”Socialdemokraternas väljarras har hejdats”, om man nu ska göra den sortens rubrikuttolkningar överhuvud.
”Även kristdemokraterna har det tufft”, sägs det i inslaget. Jo, det kan man nog säga. Partiets får sin sämsta siffra någonsin i just denna undersökning, 2,6 %, en minskning från 3,4 %.
En annan tänkbar rubrik till undersökningen vore ”Allt mer talar för att kristdemokraterna faller ur riksdagen”. Det skulle intressera mig betydligt mer och dessutom vara mera relevant.
Sverigedemokraterna minskar likaså, från 20,1 till 20 procent, alltså med felmarginalens 0,1 procent, viket inte noteras.
Moderaterna tappar mest av alla partier, 0,9 procent (vilket inte heller nämns i inslaget, kunde annars också gett underlag för en rubrik).
Däremot uppmärksammas att moderaterna och sverigedemokraterna är jämnstora i mätningen, med 20,2 respektive 20,0 procent.
Hursom, att rubricera inslaget med S fortsätter att tappa väljare är inkompetent, vinklat eller slarvigt (välj själv).
Mindre än tre månader återstår till valdagen. Vi kommer att varje vecka att få ständigt nya opinionsundersökningar presenterade. Självklart är att det sätt på vilket undersökningarna presenteras medialt också påverkar opinionen. Just det här inslaget i SR var sällsynta illa redigerat. En vanlig lite passiv lyssnare minns nog av nyheten bara det som nämndes i den inledande kortpresentationen, att ”S tappar i opinionen”.
Det bör nämnas att texten på SR:s webbsida var något mer nyanserad än det inslag som sändes i radion. I rubriken här heter det ”Fortsatt motvind i opinionen för S och M”, vilket ju inte är hela sanningen. Nedgången för M och S jämställdes, vilket inte heller är rimligt.
Alla medier – och inte minst Public service – har ett stort ansvar för att opinionsundersökningar i sin mångfald presenteras på ett rimligt vis. Det gäller särskilt detta dramatiska valår 2018, när mer än vanligt står på spel.
Hafsig rapportering, som här, bidrar till desinformation och manipulering av förutsättningarna för valet. Till det kommer att flödet av ständigt nya opinonsundersökningar enbart handlar om det politiska maktspelet, på bekostnad av politikens sakfrågor, det som borde vara kärnan i en demokratiskt sinnad journalistik.
Opinionsundersökningar och särskilt inställning till olika sakfrågor styrs av hur frågan ställs. Dessa beställs ofta av olika företag/intresseorg för att få sin uppfattning bekräftad och inte att söka sanningen. Man borde VDN märka alla typer av opinionsundersökningar.
Henke
Reagerar också på sånt här…
Dessutom skulle alla ”undersökningar” vara förbjudna ett valår!
Håller med! Mängden av opinionsundersökningar av skiftande kvalitet kan ofta ta bort fokus från politikens sakfrågor, förutom att de förmodligen ger ett parti som ökar (eller påstås öka) extra vind i ryggen och motsatsen. Håller med om att det borde finnas regelverk för opinionsmätningar. Mätningar som publiceras på valdagen kan ju bli avgörande för valets utgång.