Ai WeiWei och flyktingarna

AiWeiWei

Ai Weiweis budskap är kristallklart, det som sker nu i dessa dagar är ett brott mot mänskligheten.

Den kinesiske konstnären Ai WeiWei har hela året på plats och med stort engagemang skildrat hur desperata flyktingar anländer till Europa och försöker ta sig norrut men hindrats av taggtråd, poliser och tårgas.

På Instagram har han varje dag lagt ut en ström av bilder, nu senast från Idomeni vid gränsen mellan Grekland och Makedonien, där 15 000 eller fler flyktingar lever under hopplösa villkor i ett primitivt tältläger. Regnet har vräkt ner dag efter dag. Marken är vattensjuk. Det är kallt och fuktigt, ett inferno. Flyktinglägret verkar sjunka ner i gyttjan.

I mediernas nyhetsinslag görs korta nedslag om den senaste fasen av den mänskliga krisen. Ai Weiwei gör något annat. Hans bilder och korta filmer skapar en påtaglig närvaro bland flyktingarna. Han tar oss dit. Det som kallas ”flyktingströmmen” konkretiseras och blir till familjer och människor som vi kan se i ögonen.

Bilderna är inte estetiskt drivna, de är som anteckningar i konstnärens skissblock, notat för att förstå de avgörande och ödesmättade händelserna i vår samtid.

De är tillkomna ur ett genuint engagemang med utsatta människors villkor. En av vår tids mest uppburna konstnärer har lämnat konstsalongerna och använder sin konstnärliga status till att ta plats som agitator. Med sina bilder visar han oss hur människor lider – till följd av de europeiska politiska ledarnas oförmåga. Hans budskap är kristallklart, det som sker nu i dessa dagar är ett brott mot mänskligheten.

Tidigare i år klädde Ai WeiWei in pelare på konserthuset vid Gendarmenmarkt i centrala Berlin med 14 000 använda flytvästar från den grekiska ön Lesbos. På Lesbos har han gjort ett minnesmärke över de flyktingar som drunknat under flyktvägen i Europa, ett väldigt fredstecken av 3000 flytvästar.

Både fredssymbolen på Lesbos och pelarna på konserthuset i Berlin är gripande manifestationer. Men frågan är om inte hans senaste mängd bilder från Idomeni är de allra mest berörande. Där står Ai Weiwei i rejäla regnkläder mitt bland de flyktingar vars öden han solidariserar sig med. 220 000 människor följer honom på Insta, det är ett gott tecken.

Volunteers from various non-governmental organizations (NGO) arrange more than 2,500 discarded lifejackets, used by refugees and migrants, in the shape of the peace symbol on the Greek island of Lesbos, January 1, 2016. REUTERS/Giorgos Moutafis
Volunteers from various non-governmental organizations (NGO) arrange more than 2,500 discarded lifejackets, used by refugees and migrants, in the shape of the peace symbol on the Greek island of Lesbos, January 1, 2016. REUTERS/Giorgos Moutafis

 

Arbeiter befestigen am 13.02.2016 am Konzerthaus in Berlin zahlreiche Rettungswesten. Der chinesische Künstler Ai Weiwei will damit an das Schicksal der vielen Flüchtlinge, die auf ihrem Weg nach Europa ertrunken sind, erinnern. Die Rettungswesten hatte er dazu von der griechischen Insel Lesbos bekommen. Foto: Jörg Carstensen/dpa +++(c) dpa - Bildfunk+++
Arbeiter befestigen am 13.02.2016 am Konzerthaus in Berlin zahlreiche Rettungswesten. Der chinesische Künstler Ai Weiwei will damit an das Schicksal der vielen Flüchtlinge, die auf ihrem Weg nach Europa ertrunken sind, erinnern. Die Rettungswesten hatte er dazu von der griechischen Insel Lesbos bekommen. Foto: Jörg Carstensen/dpa +++(c) dpa – Bildfunk+++

En reaktion på ”Ai WeiWei och flyktingarna”

  1. Ansvaret för flyktingkrisen är allas ansvar.Inte bara tyskarnas och svenskarnas ansvar.Inte bara européernas exklusiva ansvar.Vem orsakade denna kris?Svenskarna?Tyskarna?Ansvaret är globalt.Saudiarabien,Bahrain,Quatar,Turkiet,Israel måste även de ”broderligt” ta sitt ansvar och i innerlig humanitet öppna sina gränser och sina statskassor och ej bekvämt exklusivt lägga det tunga ansvaret på européernas axlar.

Kommentarer är stängda.