”Desktop är det nya print”

Tomas_Franzén_2014-01-21_002

Tomas Franzén, vd för Bonnierkoncernen, intervjuas i nya numret av Dagens Media.

Bonniers mäktige koncern-VD Tomas Franzén har inget eget arbetsrum. Det är det allra första som sägs i den sexsidiga intervjun med honom i Dagens Media (12/2016).

– Jag tänker att det har ett symbolvärde. Vi är mitt uppe i en stor förändring, och då ska vi på något sätt leva den förändringen. Så när jag kommer till kontoret på morgonen letar jag upp en plats här i kontorslandskapet och sätter mig där. Jag tycker att det är jättebra, det gör att man täffar fler människor och utbyter idéer.

Flexkontor och ”förändringsvillig organisation” är nyckelord.

Franzén blev VD för Bonniers i mars 2014. Han blev själv förvånad att han fick jobbet, som civilekonom med ett förflutet som vd för bl a Eniro och Com Hem.

Som ny vd insåg Franzén att ”mediebranschen i stort hade varit sent på bollen när det gäller digitaliseringen”. Det handlar om hur företaget möter konsumenten, säger han.

– Om du inte har tekniken på plats så att publiken kan använda dina tjänster, då finns du inte.

I intervjun driver han samtidigt tesen att ”desktop är det nya print”, alltså att datorerna är på väg ut och att …

– … all mediekommunikation flyttar till mobilen.

500 tekniker i Bonnierkoncernen arbetar nu med hur företaget tekniskt ska möta den utmaningen.

Fortfarande kommer 60 procent av Bonniers intäkter från print (tidningar och tidskrifter), tv-reklam, film och böcker.

Men de intäkterna är osäkra. Expressen och DN kämpar för att hitta nya finansieringsmodeller. Franzén slår fast att DN aldrig kommer att kunna leva på annonser.

– Den kommer bara att kunna finansieras genom att läsarna vll betala för bra journalistik.

DN har i dag 50 000 digitala abonnenter. Det är åtminstone en början.

Mera kortfattat kommenterar Tomas Franzéns Bonniers bokutgivning. Böcker är fortfarande den mest stabila av de tryckta produkterna.

– Men för oss är det egentligen bättre om de läser böcker digitalt. Då tjänar vi mer pengar och dessutom lär vi känna kunden bättre.

För digitaliserad litteratur har Bonniers skapat Bookbeat, som särskilt ska konkurrera med Storytel, företaget som i veckan köpte Norstedts förlag.