Carl Rudbeck, skrivbent på HD/Sydsvenskans ledarsida, prisar den saudiske Mohammed bin Salman för dennes köp av Leonardo da Vincis målning.
Kultur och konst bör betraktas som vilken vara som helst, resonerar Marknadsfundamentalisten Carl Rudbeck, återkommande nyliberal gästskribent på HD-Sydsvenskans ledarsida. I den fria marknadens namn är det viktigaste att slå vakt om äganderätten då det gäller konst. De nationella museer som försöker rädda något av det nationella kulturarvet är suspekta med Rudbecks perspektiv.
”Vilken trist värld det skulle bli om alla egyptiska artefakter samlades i Kairo, alla Carl Larssons målningar i Sverige och alla skulpturer av Michelangelo i Italien”, skriver Rudbeck och argumenterar halsbrytande vidare:
”Den internationella konstmarknaden ser till att värdefulla föremål sprids runt om på jorden allteftersom nationer blir rika. En gång hamnade mycket i England, sedan i USA och nu i Kina och i de rika länderna i Mellanöstern. Det lär ju ha varit Saudiarabiens energiske kronprins Mohammed bin Salman som nyligen köpte en målning av Leonardo da Vinci för bortåt en halv miljard dollar.”
Hänger du med? Det är inte lätt. Rudbeck ser en poäng i att aktörer på den internationella konstmarknaden, som Mohammed bin Salman och många andra, inte minst i kretsen av USA:s mest förmögna dollarmiljardärer, hamstrar konst och ofta gömmer den i något kassaskåpsliknande lager i hopp om stigande konstpriser.
Alltså, bin Salmans köp av da Vinci-tavlan (bilden) är för Rudbeck en kulturgärning! Bin Salman sprider konsten över världen, på samma sätt som de brittiska kolonialister gjorde som stal Parthenonfriserna, jo Rudbeck försvarar dem också:
”Det är långtifrån självklart att dagens greker har en speciell rätt till det som skapades för flera tusen år sedan.”