Candy Crush: Godis för 50 miljarder

 

Sebastian Knutsson är en av de som ligger bakom det populära spelet Candy Crush saga. Nu blir han mångmiljardär när det svenska spelet säljs till USA. Foto: Bertil EnevŒg Ericson/TT.

Candy_Crush

Det svenska dataspelsföretaget King köps av amerikanska Activision för svindlande 50 miljarder kronor – fyra gånger mer än vad Volvo såldes till Kina för. Dess stora produkt är spelet Candy Crush som introducerades för smarta telefoner och läsplattor för bara tre år sedan, men sägs nu ha hundratals miljoner användare varje månad över hela världen.

Spelet är enkelt, med godisliknande brickor ska spelaren försöka få tre likadana på rad. Tripp, trapp, trull hette det med penna och papper plus lite nymodigheter. När man spelat sig genom olika banor och hindren växer kan den otålige köpa snabbhet, annars är det i princip fritt. Jag har testat det en tid, lite kul, men tröttnade snart. Tacka vet jag ordspelet Ruzzle.

Förra året drog Candy Crush hem ofattbara 10 miljarder kronor i intäkter, skriver Svenskan Näringsliv, som menar att spelet troligen är en av Facebooks mest populära appar någonsin. Man jämför köpet av King med Microsofts uppköp av Skype för en liknande summa 2011.

Vad säger priset på Candy Crush om våra medievanor 2015? Det tål att tänka på i dessa tider när allt som är fast förflyktigas – och rädslan för allvar breder ut sig.

En sak är nog tydlig, det handlar om den moderna människans beroende av den smarta mobiltelefonen och om vår tendens att använda mobilen till lättsam tankeflykt i tillvarons pauser och mellanrum, kanske i stället för läsning, eftertanke och reflexion.