Aurora – vapenindustrins marknadsföringsevent

USA och Frankrike deltar i Aurora för att marknadsföra sina luftförsvarssystem i konkurrens om en mångmiljardorder – på upp emot halv den svenska försvarsbudgeten.

USA och Frankrike är de viktigaste utländska trupperna under Aurora 17.

Tyskland deltar inte, något som Annie Lööf fick påstå oemotsagd i Aktuellt. I övrigt deltar de nordiska länderna och två baltiska stater med symboliska styrkor.

Det är ingen tillfällighet. Frankrikes och USA:s vapenindustrier har tagit fram var sitt avancerat luftvärnssystem, som man vill sälja till Sverige. Från USA kommer ett Patriot-batteri och från Frankrike systemet SAMP/T.

USA och Frankrike ”krigar om en svensk miljardorder”, skrev Dagens Nyheter häromdagen.

Aurora 17 är alltså det militärindustriella komplexets show – eller med andra ord vapenindustris marknadsföringsevent.

En första order är värd 10 – 12 miljarder. Ett mera avancerat system kostar 20 – 25 miljarder. Siffrorna kan jämföras med Sveriges hela försvarsbudget, 48 miljarder.

Förutsättningen för storköpet är att det skulle finnas ett hot från öster, alltså att Ryssland skulle angripa Sverige. Få har frågat sig varför. På onsdagen kommenterade den uppenbart – och med all rätt – irriterade ryske  utrikesministern Sergej Lavrov uppgifterna om att ”USA skulle kunna komma att försvara Sverige mot ett eventuellt ryskt angrepp”:

”Jag ber om ursäkt, men jag är ingen läkare. Jag kan inte bemöta paranoida uttalanden. Jag hörde att den svenska regeringen är rädd för någonting, …”.

Nu finns Patriotmissiler uppställda på ”hemlig plats” på Öland. Men varför är de skarpladdade?? Jag återkommer till det i en följande blogg.

Foto: TT.

En reaktion på ”Aurora – vapenindustrins marknadsföringsevent”

  1. Visst kan man kalla det marknadsföringsevent. Men det är bättre så för oss än att köpa grisen i säcken.
    Finland har fler på plats än Frankrike.
    Varför fick Annie Lööf inte påstå att Tyskland inte medvekar utan att bli emotsagd?

Kommentarer är stängda.