Trofasthet, hederlighet och lavemang

10408666_879469275433406_8759561706989345422_n

Mycket girlpower i Molières Den inbillade sjuke, som hade premiär på Helsingborgs stadsteater på fredagen.

10952846_879469498766717_8140295687745646488_n

Molière demaskerar manlig självupptagenhet i Den inbillade sjuke. Huvudpersonen Argan utövar i kraft av sina pengar total makt över sin omgivnings kvinnor. Han är förslagen och förljugen, rätt enfaldig och otroligt självuppblåst – men i sina egna ögon ytterst ynklig i Michael Segerströms lunsigt kluriga rolltolkning, som jag tar till hjärtat.

Det är girlpower i Ulla Gottliebs och Anna Novovics uppsättning. Annika Kofoeds tjänsteflicka vet precis hur hon ska tala baklänges för att få sin herre på bättre tankar. Ester Claessons dotter är tillgiven sin pappa och trogen sina känslor. Kvinnorna är slipade, männen trubbiga, korkade och inskränkta.

Kläder, peruker och masker spelar stor roll i uppsättningen, där det handlar om roller och villor, om falskhet, förställning och girighet, om demaskering och avslöjanden. Och om trofasthet, hederlighet och lavemang.

Helle Damgaards scenografi draperar scenen i gult, som här inte är påskens utan falskhetens färg. Lena Danielsson-Svensons scenkläder är sällsamt fantasifulla kreationer.

Föreställningen ges på Stora scenen till den 12 maj, missa den inte! Teaterbilderna har tagits av David Skoog.