280 kr för 20 minuters tågresa

Arlandabanan

Riskkapitalbolag som skatteplanerat bort sin skatt driver Arlanda Express som finansierats enligt OPS-modellen för offentlig privat samverkan.

Sverigepaketet, där spårvagnen till Väla ingår i stället för Södertunneln, ger lönsamma affärsmöjligheter för en rad stora företag, som jag nämnt i en tidigare blogg.

Det finns ett slags ”facit” på affärsupplägget – Arlanda Express.

Priset för en enkelresa är 280 kronor – för 20 minuters tågresa. 3,6 miljoner reste med tåget 2014. Utdelningen till aktieägarna samma år var 200 miljoner.

Arlanda Express ägare A-Train, har enligt kontrakt ensamrätt på trafiken till år 2040. Det hela kallas för OPS, Offentlig Privat Samverkan, där ett privat företag äger och driver samhällsnyttig verksamhet under en längre period, skrev Tidningen ETC nyligen i ett stort reportage.

Arlanda Express invigdes år 2000. Staten betalade 6,8 miljarder och A-Train 4,2. Men av den senare summan fick man låna 1,5 miljarder av statliga institutioner.

De första åren var ekonomiskt problematiska. 2004 gick en australiensisk riskkapitalfond Macquarie in – och sedan gick det som tåget.

Varför då? Jo Macquarie betalade ingen skatt alls i Sverige. Det blev en skattetvist – men Kammarrätten dömde till tågbolagets fördel och Skatteverket förlorade.

Förra året såldes A-Train vidare till andra riskkapitalfonder, skriver ETC.

Hur kan det gå till så här – och med lagligt stöd?? Det här ju på ren svenska lurendrejeri och svindleri.

I april kommer Riksrevisionen att presentera en granskning av Arlandabanans finansiering.