400 bilmiljoner för ett garage under Kärnan?

Landborgsgaraget

Är det värt 400 miljoner att bygga landborgsgaraget med 600 bilplatser i landborgen under Rosengården?

Nu har utredningen om det kostsamma landborgsgaraget presenterats och allt ska fixas i rasande fart. Om mindre än en månad är det meningen att jättebygget ska klubbas, på kommunfullmäktiges budgetmöte den 14-15 juni, skriver HD.

I Helsingborg satsas det hej vilt på bilar och sport. Mycket mindre på mänskliga behov.

Landborgsgaraget underlättar för bilister att ta sig från Laröd till Stortorget. Men vad händer med miljön kring infarten? De rofyllda områdena kring Kärnan, Slottshagen och Rosenträdgården lär bli hårdtrafikerade när centrumtrafiken ska dirigeras till garageinfarten via Bergaliden och Kopparmöllegatan. Kommer avgasmoln och trafikbuller att ersätta dagens frid runt Kärnan och Terrasstrappornas utsiktspunkt över Helsingborg och Öresund?

Det heter att det spektakulär och extremt dyra garaget ska skapa förutsättningar för en bilfri stadskärna. Men ingenstans hittar jag uppgifter om vilka delar av centrum som ska bli helt bilfria. Gäller det hela området från St Jörgens park till Trädgårdsgatan öster om Drottning- och Järnvägsgatorna?

Helsingborg toppstyrs av ett fåtal fartblinda herrar. Alla som inte delar chefernas åsikter hamnar i kylan. Resultatet har blivit det ena spektakulära mångmiljonprojektet efter det andra, Arenan, Olympialäktaren och nu det tänkta garaget.

Samtidigt har satsningarna på Väla gjort att Helsingborgs centrum för varje år förlorat mer och mer av normalt stadsliv. När flermiljardspårvagnen till Väla invigs finns nog inte mycket kvar av det som nu är centrum i staden ”för den som vill något”.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet säger nej till garaget. Socialdemokraterna tvekar obegripligt nog, frågan har diskuterats i snart två år.

En reaktion på ”400 bilmiljoner för ett garage under Kärnan?”

  1. Väl använda pengar. Snällt att tänka på alla hemlösa, de kan hyra en ledig p plats för natten.

Kommentarer inaktiverade.