Posten, OS och infrastrukturen

ad562f0477bb40f0a9d3b8e71e860fe1.aspx

I sektor efter sektor rasar infrastrukturen samman i Sverige.

Nu råder postkaos i Sverige, rapporterar Aftonbladet. Posten kommer fram allt långsammare, om den kommer fram. Förra året fick Postnord in över 100 000 synpunkter. 2 000 var beröm. 50 000 handlade om försändelser som försvunnit.

I en ledare i samma tidning påminner Linnea Swedenmark om att ”Posten är inte bara ett vanligt företag som det går att välja bort vid missnöje. Det är ett grundfundament för samhället, tillsammans med järnväg och telefoni …”

Vi betalar skatt för att samhället ska fungera. Fungerande infrastruktur är grundläggande för att ett samhälle ska fungera.

Sektor efter sektor rasar infrastrukturen samman, främst till följd av politiska liberala idéer om att statlig service blir effektivare om den bedrivs vinstgivande som företag, helst i privat regi. Det mångåriga kaoset på svenska järnvägar är ett tydligt exempel av många.

Sjukvårdskrisen hör hemma i samma kategori. Låga skatter prioriteras framför demokratisk och god vård för alla.

Postnord har flera år bedrivit verksamheten så att den ska kunna privatiseras. Vem som vinner på det vet jag inte, däremot är det självklart att medborgarna förlorar.

Dessa dagar ligger det mesta av televisionens OS-sändningar i reklamfinansierade skräpkanaler som TV3. De har tydligen lämnat ett högre anbud. Jag avstår hellre från OS-TV än att titta på TV3. Gapig och illa gjord TV-reklam stjäler min tid och får mig på dåligt humör.

Varför ska OS-sändningar, som har ett brett publikt intresse auktioneras ut till högstbjudande och användas för att vänja folk att titta på allmänt fördummande TV-kanaler? Strider inte det mot de olympiska idéernas värdegrund – för att tala managementspråk?

 

3 reaktioner på ”Posten, OS och infrastrukturen”

  1. Sören; du har helt rätt både vad gäller posten och OS. Se på Danmark, där OS-sändningarna sänds både DR 1 och TV 2; den senare dock reklamfinansierad. Att traditionella svenska verksamheter i statlig regi har konkurrensutsatts har i huvudsak lett till sämre service för medborgarna; du nämner järnvägen; vi kan tillägga skolan, posten, apoteken, telefonin mm; olika operatörer inom it-sektorn, som ringer upp medborgarna nästintill dagligen och erbjuder lägre priser. Vi träffas ju i kväll på ”nostalgimötet hos Ulf, där vi kan diskutera frågorna vidare.

    1. Kaj, instämmer i det du skriver, och tycker att det är helt obegripligt att staten medvetet försämrar servicen för medborgarna på fält efter fält. Ser fram mot att ses!

Kommentarer inaktiverade.