Public Service måste stärkas

Public Service måste stärkas och utvecklas, skriver Jan Scherman, som under många år arbetat på TV4.

Mediekrisens mörker faller över Sverige. Dagstidningarnas kris leder till att växande delar av landet hamnar i medieskugga. Även om många tidningar noterar framgångar på nätet är de digitala intäkterna mycket lägre än för de tryckta tidningarna, både annonser och abonnemang. Resultatet blir krympande redaktioner.

Flera tidningsdirektörer har reagerat genom att kräva inskränkningar av Public Service mandat. Det är en självfokuserad och destruktiv hållning. För demokratins skull är det tvärtom viktigt att SR och SVT garanteras både goda resurser och långsiktig självständighet.

På Aftonbladet kultur skriver Jan Scherman, som under 20 år arbetat för TV4, om just det vikten av ett förstärkt och tydligare public service:

De kommersiella mediernas tydligare marknadsekonomiska underkastelse betyder att det behövs ett mer kraftfullt public service. Det finns stora behov.”

Scherman noterar att TV4 skär ned, 90 jobb ska bort när 400 miljoner ska sparas.

”Minst 35 kommuner i Sverige saknar just nu någon form av fast nyhetsredaktion. Hur många hundra journalister som får sparken i år vet ingen. Men hotbilden är tydlig.”

Han konstaterar att de stora bolagen som Bonniers, Schibsted och MTG tjänar stora pengar, förra året gjorde de en vinst på 3 miljarder på en omsättning av 60 miljarder.

”När just de här mediebolagen attackerar public service och kräver del av licenspengarna för egen kvalitetsjournalistik är det väl magstarkt och oförblommerat girigt.”

Scherman vill stärka SVT och SR, just därför att de privatägda medierna låter vinsten gå före publicistiken.

Inom kort ska kulturminister Alice Bah Kuhnke ge riktlinjer som avgör Public Services framtid. Scherman hoppas att utredningen om public service leder till förstärkningar. Själv bidrar han konstruktivt med tio förslag som ”skulle bidra till ett starkare, bättre och mer självständigt public service”.

Han vill bland annat avskaffa alla former för kommersiell finansiering, som sponsring, skapa långsiktighet genom ett tioårigt avtal mellan public service-bolagen och staten och göra programinnehållet tydligare genom att ” peka ut fokusområden och tona ned innehåll som redan finns i överflöd i det kommersiella underhållningsutbudet”.

Särskilt viktigt är förslaget om fördubbling av antalet orter där SVT har egna redaktioner. Ett bra förslag är att utlokalisera en nyhetsredaktion från Stockholm, kanske till Göteborg. Dagens nyhetsprogram har ett överdrivet 08-perspektiv och alltför många upprepningar. Andra viktiga förslag är nyhetsredaktioner som ska kunna direktsända dygnet runt – och så och inte minst mera kultur, svensk film, drama, dokumentärer och barnprogram – och ett utbyggt korrespondentnät.

Jan Schermans inlägg är viktigt. Väldigt mycket står på spel. Om Public Service tvingas dra ner och retirera skulle det innebär att demokratin urholkas. Med Schermans ord:

”… om utredningen inte agerar tror jag tyvärr att radio och tv i allmänhetens tjänst riskerar att långsamt förtvina”.

En reaktion på “Public Service måste stärkas”

  1. Självklart måste vi ha ett starkt public service som kan stå fria från kommersiella intressen. Annars blir det svårt med kritisk journalistik när hänsyn måste tas till annonsörer/sponsorer. Det får faktiskt lov att kosta pengar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *