Reflexioner efter det ryska valet

Under Putins 18 år vid makten har BNP/capita mer än sexdubblats. Dagens Puteens, Putin-tonåringar (bilden), loggar dagligen in på internet och har helt andra framtidsmöjligheter än generationerna före dem. Putin vann valet stort. Varför är han så populär?

Vladimir Putin segrade som väntat med 77 procent av rösterna i söndagens ryska val. Det innebär att 54,4 procent röstade på honom, vilket är personligt rekord och 5,1 miljoner fler än 2004. Valdeltagandet var 67 procent,

Många svenska medier har reflexmässigt skildrat hela valet som fusk och båg. I  Expressens ledarkommentar talades  det om att ”hot och valfusk kommer att göra Putin till president för fjärde gången”. ”Ekonomin har gått dåligt i flera år, korruptionen är utbredd …”, hette det vidare i samma ledare.

Valet hade stora brister, främst när det gäller konkurrerande kandidaters möjligheter och formerna för debatt under valkampanjen. Ändå uttalade sig OSSE:s observatörer i stort sett positivt om valproceduren även om lokala valobservatörer rapporterade incidenter. TV:s Bert Sundström på plats i Moskva menade att valet var ”hyfsat korrekt”.

Vladimir Putin är uppenbart populär hos det ryska folket. Få ställde frågan vad det beror på. En viktig orsak är, trots Expressens påstående, att Ryssland haft en otrolig ekonomisk utveckling under Putins år vid makten.

Brittiska The Economist har inför valet intervjuat dussintals av 18-åringar över hela Ryssland, den generation som levt hela sitt liv i ett Putinstyrt Ryssland och döper dem till ”the Puteens”, Putin-tonåringarna. Under deras livstid har Rysslands BNP per capita mer än sexdubblats.

Denna generation 18 – 24-åringar har helt andra livsmöjligheter än generationerna för dem. Mer än 90 procent av gruppen använder dagligen internet. De delar bilder och berättelser på Instagram och chattar på WhatsApp.

– Därför vet jag mycket om hur människor lever i länder som Kina, Japan och USA, säger en av de intervjuade.

BBC visade med liknande ambitioner statistik från Ryssland under Putins tid vid makten. Fattigdomen har gått ner från nästan 30% till 13,4%. Antalet Ikea-varuhus i landet har ökat från 1 (år 2000) till 14 (år 2018). 2015 var Ryssland plattpaketföretagets näst snabbast växande marknad, konstaterar BBC.

Allt fler människor lever bättre vardagsliv. Antalet hushåll som har bilar har mer än fördubblats, bruket av mikrovågsugnar har fyrdubblats på tio år.

Förbrukningen av vodka har halverats på 15 år medan champagnekonsumtionen ökat något. Efter en lång period av befolkningsminskning överskred födelsetalen dödstalen 2012 för första gången sedan Sovjetunionens upplösning. Användningen av internet har ökat kraftigt och ligger nu nästan på samma nivå som i EU och i USA.

Bilden: Puteens, ryska 18-åringar. Från The Economist.