BuzzFeed och listicles-journalistik

massing_1-062515_jpg_600x627_q85

Är BuzzFeed den mest betydelsefulla nyhetsorganisationen i världen? Bilden från sitens redaktion i New York.

1782001-buzzfeed-la-nouvelle-pepite-du-web-qui-veut-ringardiser-les-medias

BuzzFeed är den mest betydelsefulla nyhetsorganisationen i världen, skrev nyligen en amerikansk teknologibloggare. Bloggaren citeras av Michael Massing (tidigare chefredaktör för Columbia Journalism Review) i en andra artikel i New York Review of Books (25 juni 2015) med en nyfiket kritisk granskning av vad den digitala journalistiken står för.

BuzzFeed grundades 2006 av två av Huffington Posts pionjärer. De kallar sin afärsmodell för ”sponsored content”, alltså att redaktionellt material produceras i samarbete med en annonsör, vilket står i total motsättning till allt vad svenska pressetiska regler heter.

Massing betraktar BuzzFeed som fenomen med skepsis. Företaget har gjort sig känt för lättviktiga ”listicles”, alltså listade artiklar, med spetsade rubriker, korta videoklipp och hög frekvens material om hundar och katter.

Dock insåg BuzzFeed att man inte kunde överleva enbart på listicles om hundar och katter. Man har därför värvat journalister från New York Times och The Guardian och har nu ett dussintal utrikeskorrespondenter världen över. Man har också byggt upp en avdelning för grävande journalistik och på huvudredaktionen i New York arbetar över 200 journalister. Omsättningen närmar sig en miljard SEK.

Men, skriver Manning, BuzzFeeds journalistik är konventionell och skiljer sig föga från nyhetsbyråernas flöden. Här finns inga resurser eller ambitioner att granska hedgefonder, internetmiljardärer eller de andra pelarna i de nya oligarkierna i USA. Det har också inträffat flera gånger att redaktionellt innehåll lyfts bort eftersom det innehållit kritik mot stora annonsörer.

BuzzFeed behöver blir djärvare och framfusigare, skriver Massin, ”annars kommer man snart bara att ihågkommas för sina kattfoton”.

BuzzFeeds framtoning har dock haft enormt inflytande på ”andra generationens nyhetssiter, som nu arbetar med liknande medel och framtoning, alltså sponsored content och visuellt starka uttryck.

En sådan är Quartz en affärssite startad 2012, med rubriker som ”Därför bör 8-åringar börja tänka på sin karriär”. En annan är Fusion, grundad av Univision och Disney, med inriktning på Millenniegenerationen. Utbudet är stort, konkurrensen stenhård och inriktningen kommersiell mera än journalistisk.

Fotnot: Michael Massings  artiklar i NYRB har legat till grund för två tidigare bloggar. Fortsättning följer:

• Hur bra fungerar den digitala journalistiken? Finns här.

• Huffington Post – nyheter på nätet. Finns här.

2 reaktioner på ”BuzzFeed och listicles-journalistik”

  1. Tycker att dessa nyhetssiter t ex kunde fråga 8-åringar i Kongo vad de ska tänka på när de blir våldtagna och lemlästade. Vad är deras framtida utsikter?

    1. Anne-Marie, när journalistiska ambitioner och en vilja att beskriva och förklara världen förvandlas till att producera vad som nu kallas ”content”, alltså material som ska generera klickar som ska skapa intäkter och vinster, då blir 8-åringarna i Kongo osynliga i nyhetsflödet.

Kommentarer inaktiverade.