Ankdamm på teatern?

st_anna_novovic_10_1128843v530x800

Helsingborgs stadsteater står utan chef om tre veckor, när framgångsrika Anna Novovic slutar. Arenabolagets vd Max Granström kan tänka sig gemensam konstnärlig ledare för teatern och konserthuset. Rena ankdammen!

Anna Novovic lämnar efter bara dryga två år sitt uppdrag som chef för Helsingborgs stadsteater och blir chef för Malmö sommarscen.

”Vad trist!”, skriver HD:s teaterkritiker Björn Gunnarsson i en kommentar på kultursidan, där han beklagar att teatern mister en chef som haft scenkonstens kvalitet som prioritet. Det är lätt att instämma.

Varför slutar Novovic efter så kort tid? Det är svårt att låta bli att misstänka att det har att göra med den bisarra organisationen av Helsingborgs kulturliv, där stadsteatern hamnat i ett och samma bolag som symfoniorkestern, Helsingborgs Arena och fotbollsstadion Olympia.

Vilka (ljusskygga?) ekonomiska förutsättningar den här underliga konstruktionen skapat kan man bara spekulera i. Bolagskonstruktionen förhindrar offentlig insyn. Det kan inte uteslutas att stadsteatern och symfoniorkestern tvingats bidra till att täcka upp för Arenans stora underskott.

VD för kulturbolaget är Max Granström. I en underlig kommentar på nyhetsplats i HD öppnar han för att teatern och konserthuset ska få en gemensam chef, eftersom konserthusets vd Bo Aurell slutar i sommar.

– Så det finns två positioner där som vi behöver fundera över. Kanske ska vi besätta dem med nya personer eller så hittar vi en annan lösning, säger Max Granström.

Stadsteatern har under Anna Novovic hämtat sig efter en förödande hela-havet-stormar-tid. Både teatern och Konserthuset behöver egna självständiga konstnärliga ledare. Allt annat är rena ankdammen, Max Granström.

3 reaktioner på ”Ankdamm på teatern?”

  1. Sören,
    Jag tänker mig inte en gemensam konstnärlig ledare för de två husen. Mitt uttalande handlade om hur hålrummet efter Anna och Bo skall fyllas på respektive institution. Tar vi teatern som exempel finns flera möjligheter: En renodlad konstnärlig ledare, en teaterchef med ett bredare ansvar för inte bara konstnärliga frågor, ett konstnärligt råd med större inflytande än dagens repertoarråd, ett delat ledarskap mellan en konstnärlig ledare och en ytterligare person (t.ex. en teknisk eller administrativ chef). Dvs. det är inte alldeles givet att den konstnärliga ledaren skall ersättas rakt av med en person med exakt samma roll, mandat och bakgrund som Annas. Det är läge att stanna upp och tänka efter noga. Valet kommer att påverka vilken profil, bakgrund och inriktning vi skall leta efter bland tänkbara kandidater. Samma sak på Konserthuset. Alla som hört mig tala om det nya bolaget (ägaren, medarbetarna och facken) vet att min glasklara inställning är att teatern och konserthuset skall ha en mycket långtgående frihet i konstnärliga termer och i driften. Det hade du faktiskt kunnat få reda på om du hört av dig till mig innan du publicerade ditt inlägg, istället för att enbart förlita dig på ett enda lösryckt citat i en rätt så kortfattad artikel. Hoppas att vi kan ha en bra dialog framöver i denna och alla andra intressanta frågor kring kulturlivet i Helsingborg. Samtalet behövs!
    Med respekt,
    Max Granström

    1. Tack för svaret och förtydligandet Max. Två saker är viktigast för mig, att teatern och konserthuset/symfoniorkester ges långtgående konstnärlig frihet och att ekonomin i det nya fotbollsteater-bolaget blir transparent, trots bolagsformen. Därför är ditt svar om att det inte handlar om en gemensam konstnärlig ledare positivt! Bach och Brecht behöver sina egna spelrum. Sören

      1. Sören,
        Det nya bolaget är, precis som stadsteatern, ett kommunalt bolag. Offentlighetsprincipen gäller alltså på samma sätt som tidigare. Dessutom får teatern ett avsevärt årliga verksamhetsstöd från Region Skåne. Ett grundläggande villkor för stödet är att teatern redovisar hur stödet använts. I realiteten innebär det en återrapportering avseende hela teaterns ekonomi/verksamhet, eftersom stöden inte hamnar på ett särskiljbart projekt, utan i basverksamheten. Den här rapporteringen ges in till regionen och är allmänt tillgänglig. Förutsättningarna för att granska teaterns verksamhet och ekonomi kommer således inte påverkas negativt i jämförelse med tidigare, som jag bedömer saken. Samma sak för konserthuset/HSO.
        Trevlig kväll,
        Max Granström

Kommentarer är stängda.