Slaveriet i taxibranschen

SVT stoppar nya dokumentären Taxiklubben, som handlar om taxichaufförernas miserabla villkor i dagens Sverige. Aftonbladet kultur har lagt ut filmen som kan ses här till söndag,

Taxichaufförerna hör till de mest utsatta i samhället. Politiska experiment har lett till att många chaufförer nu arbetar med svältlöner under extremt långa arbetspass.

I en kulturartikel i Aftonbladet i måndags skrev Åsa Linderborg om taxi-slaveriet utifrån en ny film, Taxikungen. Den har gjorts av dokumentärfilmaren Johan Palmgren. Konstnärsnämnden, Filminstitutet och SVT har finansierat den. Ändå vill SVT nu inte sända den, vilket är både obegripligt och skamligt.

Filmen kan trots det ses veckan ut (till 26.6) här på bloggen och på Aftonbladet-kulturs webbsida. Den är avslöjande och angelägen – och lyfter särskilt fram taxichauffören Allonia Sebhatus kamp mot taxiimperiet Fågelviksgruppen.

Arbetsförmedlingens nystartsbidrag har medfört att branschen är extremt överetablerad. Många förare får därför extremt långa väntetider mellan körningarna. För att få ihop en lön att leva på tvingas de till övertid. 150 timmars övertid i månaden är inget ovanligt, trots att arbetstidslagen per år maximerar övertiden till 200 timmar.

Tusentals chaufförer jobbar inte bara utan reglerade arbetstider utan saknar också kollektivavtal och pensionsavsättningar.

Särskilt osmaklig är upphandlingen av färdtjänst, där uppdraget går till det bolag som har lägst kostnad. I Stockholm har Fågelviksgruppen, som driver Taxi 020, Taxi Kurir, Tob Cab och Taxi Sverige, vunnit upphandlingen med ett skambud.

Fågelviksgruppen sålde för ett år sedan sina taxibolag till det amerikanska riskkapitalbolaget H.I.G Capital. Priset uppgick sannolikt till två – tre miljarder, gissade Svenska Dagbladet. I bakgrunden finns två svenska finansmän bosatta i London som sannolikt haft en viktig roll i affären. Det är Carl Harring, ”managing director” på H.I.G Capital, och Johan Pernvi, ”director” på H.I.G Capital.

Taxibolaget Uber som vunnit stora framgångar i Sverige är inte heller precis rumsrent. Det multinationella börsföretaget värderas till femtio miljarder dollar och har flera hundratusen förare i ett sextiotal länder världen över, skriver Michael Nyberg.

Alliansen vill sänka lönerna för nyanlända – men det är redan provat på taximarknaden med förödande konsekvenser.

När ett fast jobb blir ett villkor för permanent uppehållstillstånd, enligt de nya flyktinglagarna, blir, skriver Nyberg, följden ” fler arbetare utlämnade åt den överexploatering, det bidragsfiffel, det skattefusk och den kriminalitet som präglar de understa, förslummade delarna av hierarkin av företag.

Taxikonflikten rör därför inte bara färdtjänsten, dess brukare och arbetare. Ska vi ha en apartheid light, där en rättslös underklass betjänar det omgivande samhället? Det är frågan.”

Fotnot 1: Ett lagförslag ska behandlas i riksdagen om att upphandlande myndigheter ”i vissa fall ska kunna ställa krav på arbetsrättsliga villkor”.

Fotnot 2: Taxikungen, en tidigare prisbelönt radiodokumentär, granskar  Fågelviksgruppen och dess svindlande taxiaffärer. Den ligger ute för lyssning på SRPlay och länken finns här.