Ny GHT efter 30 år

ght-1_9615

Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning etablerades 1832 under mottot Beroende endast av folket. Lojal endast mot världen”.  I torsdags ”återuppstod” den legendariska dagstidningen.

ght-logo-300x273

Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, GHT, blev under andra världskriget legendarisk genom att tidningens orädde chefredaktör Torgny Segerstedt vägrade att anpassa tidningens journalistik för att inte Sverige skulle stöta sig med det nazistiska Tyskland.

Tidningen blev senare utkonkurrerad av (nu konkursmässiga) Göteborgs-Posten och lades ner 1985. Men i förra veckan återuppstod tidningen, sedan Dennis Töllborg, professor i rättsvetenskap i Göteborg, köpt utgivningsbeviset. Det första numret, tryckt i 2000 40-sidiga exemplar i fullformat presenterades på bokmässans öppningsdag i torsdags.

I en krönika skriver Töllborg själv under rubriken ”Gångjärnens land” om hur många under kriget behandlade Segerstedt som en landsförrädare – för att efter fredsslutet göra en helomsvängning och lyfta fram GHT:s redaktör som hjälte. Töllborgs text är uppbyggd kring vassa citat av Segerstedt, en programförklaring och en tydlig markering att tidningen vill verka i Segerstedts anda.

Chefredaktör är Terje Carlsson, ordförande i Föreningen Grävande Journalister, som på en helsida (vilket i fullformat innebär utrymme för en längre och fördjupande text) skriver om hur ”kombinationen av inkompetenta företagsledare och ökad internationell annonskonkurrens” lett till dagens allvarliga situation för de svenska tryckta tidningarnas kris och med den också till journalistikens och demokratins kris.

I det första numret medverkar en rad kända skribenter som Hans Blix, Stig Fredriksson och Alexandra Pascalido. På kultursidorna skriver bland annat Pia Schmidt de Graaf om Evert Taubes livslånga relation till GHT, som blev avgörande för hans utveckling. Det är välskrivna och angelägna texter i en tidning med  mycket läsning.

Premiärnumret trycktes i 2 000 ex som säljs för 100 kronor. Någon daglig utgivning är det inte tal om. Däremot hoppas man kunna ge ut ännu ett nummer före jul. För att det ska vara möjligt behövs 5 000 förhandsbeställningar till handelstidningen.org.

I mars i år presenterade BlankSpot-project, med medborgarfinansierad journalistik, sitt arbete med fördjupad utrikespolitik under det första året med en mycket läsvärd papperstidning – också den i fullformat.

BlankSpot satsar först och främst på digital publicering. GHT är – än så länge – inriktad på att arbeta med traditionellt hantverk, trycksvärta på papper. Båda projektet är positiva tecken och motkrafter i ett Sverige där den granskande journalistiken fått snabbt växande svårigheter och med detta också demokratin.