Marina Abramović intar Louisiana

På Louisiana visas nu Marina Abramovićs stora retrospektiva ”The cleaner”, en utförlig presentation av en av vår tids mest angelägna konstnärer.

En naken kvinna och en naken man står på var sin sida i en dörr. Mellan dem bildas ett trångt utrymme, som publiken på Louisiana en efter en, passerar genom igenom. Det är trångt, den som passerar kan inte undvika att beröra båda, i fysisk närkontakt. Vem ska man vända sig mot?

Som utställningsbesökare är vi vana att se och reflektera. Här måste jag beröra – och blir mer kropp än ögon, en speciell upplevelse.

Det är stor vernissage på Louisiana på fredagskvällen på Marina Abramovićs stora retrospektiva ”The cleaner”. Ett av verken som visas som ”reperfomance” är just ”Imponderabilia” från 1977. Den gången i ett italienskt museum var paret i dörren Marina Abramović själv och den tyske performancekonstnären Ulay (Frank Uwe Laysiepen), de hade träffats två år tidigare, arbetade tillsammans och var under tolv år ett par.

I Bologna avbröt polisen denna performance efter en halvtimme. På Louisiana  kommer den att genomföras under hela utställningstiden, med många olika performanceartister, som avlöser varandra.

På Louisiana visas flera av parets gemensamma performanceverk, som Light/Dark från 1977 (se här under). De båda konstnärerna står nära varandra och utdelar hårda örfilar.

Höjdpunkten skulle utgöras av en vandring på Kinesiska muren. De startade från var sin ände och möttes efter tre månader, tanken var att mötet skulle manifesteras genom att de gifte sig. Men innan projektet kunde genomföra hade deras privata relation havererat. Ändå genomförde de vandringen – som en sista gemensam performance innan de separerade.

På fredagens vernissage hälsade Marina Abramović sitt ”ex” Ulay välkommen med en stor kram … och de båda bemöttes som rockstjärnor av en stor och berörd publik på Louisianas gräsmattor.

”The Cleaner” är en omfångs- och innehållsrik utställning, Marina Abramović första stora retrospektiv i Europa (som tidigare visats på Moderna museet i Stockholm).

Marina Abramović föddes 1946 i Belgrad, båda hennes föräldrar var hängivna partisaner som kämpat för Tito. Till det mest laddade på Louisiana hör hennes olika sätt att bearbeta de uppslitande erfarenheterna av Jugoslaviens sönderfall i en serie verk, Balkan Baroque.

I en performance sitter konstnären under fyra dagar på en hög av blodiga koben. Hon försöker skrubba dem rena med en stålborste medan hon sjunger traditionella jugoslaviska sånger.

Se också filmen härunder, Epic Balkan song, Balkanmän i folkdräkter (montenegriner?) sjunger folksånger under stort allvar – med potenta snoppar som tittar ut … som en påminnelse om att krigen drevs av machomän med nationalistiska agendor av skrupellösa politiker som mest var intresserade av egen makt.

Louisianarevy ger en bra introduktion till Marina Abramovićs konst. Hennes lysande självbiografiska ”Gå genom väggar” (Brombergs, 1977) är ett måste för den som vill få en djupare förståelse för denna en av vår tids mest angelägna konstnärer.

Fotnot: På Youtube finns en lång rad filmer från Marina Abramovićs pereformanceföreställningar.