Egen PR i stället för journalistik

Jardenberg

”Pengarna rullar och cheferna badar i floskler”, skriver Björn Häger, Publicistklubbens ordförande, som hänvisar till Helsingborg och Gävle där politikerna byggt ut stora informationsavdelningar.

Publicistklubbens ordförande Björn Häger uppmärksammar i en krönika i tidningen Journalisten  vad det innebär när kommuner bygger ut stora egna informationsavdelningar. Häger har två exempel, Gävle och Helsingborg.

I Gävle handlade det på 90-talet om politiker som gick på porrklubb, förskingrade och fifflade med kontokort, skriver Häger och undrar om det är därför kommunen nu rekryterar egna reportrar och bygger en egen redaktion med uppdrag att bara skriva positiva nyheter.

Han ger ett annat exempel. Polisens centrala kommunikationsavdelning har mer än tredubblats på tio år. De som ska granskas rustar upp. Och de som ska granska rustar ner. Tredje statsmakten monteras ned och ersätts av makthavarna egna PR-agenter.

Häger hänvisar när det gäller Helsingborg till HD:s granskande undersökning som i början av året visade att Helsingborg de senaste åtta åren tredubblat sin kommunikationsverksamhet för att ”ligga i framkant och verkligen leverera”.

Kostnaderna har rusat och bara det senaste året har personalkostnaden på den centrala kommunikationsavdelningen ökat med 50 procent, med inhyrda pr-konsulter och höga löner till de chefer som leder ”varumärkesbygget”.

”Pengarna rullar och cheferna badar i floskler”, konstaterar han:

”För att Helsingborg ska bli ”en stad på allas läppar” är det viktigt att se allt från den ljusa sidan. Kommunens texter passerar ett slags skönmålningsfilter.

Inga problem får förekomma. I texterna på hemsidan omskrivs därför ”problem” med ordet ”utmaning”.”

Björn Häger ser den nya situationen som ett allvarligt hot mot demokratin:

”Man kan peka på problem i maktbalansen gentemot allt svagare medier. Men framförallt borde kommunernas skattebetalare kräva att deras pengar används till bättre saker än att sminka över skandaler och problem.

Kanske kan de svällande kommunala propagandaministeriernas låtsasjournalistik föra något gott med sig. Allmänheten får tydligt illustrerat hur det blir när makten rapporterar om sig själv. Och hur det skiljer sig från traditionell journalistik.

Kanske kan någon också upplysa politikerna om att läsvärdet är lågt på tillrättalagda texter om att allt är väl i den egna provinsen.

I Gävle och Helsingborg, såväl som i Pyongyang.”

Det är lätt att hålla med Björn Häger. Till saken hör också att, åtminstone i Helsingborg, de kommunala informations/PR-sidorna fungerar riktigt dåligt trots att de är så påkostade. Det skulle vara intressant att se besöksstatistik.

Bilden: Helsingborgs kommuns internetansvarige Joakim Jardenberg.

12 reaktioner på ”Egen PR i stället för journalistik”

  1. Intressant att HD:s före detta kulturchef Gunnar Bergdahl jämför Helsingborgs stad med Pyongyang i en krönika, som sedan citeras som inledning på en granskning i HD, som sedan citeras av publicistklubbens ordförande som sedan citeras av Sören Sommelius. Är cirkeln sluten nu? Är det där ribban ligger på journalistiken idag? Rena åsikter, utan mer faktakontroll än att läsa igenom och tycka till subjektivt om några pressmeddelanden som ligger öppna för vem som helst att ”granska”, och som sedan vandrar fram och tillbaka som ”sanningar” i olika led…

    På vår ”PR-sida” oppnasoc.se kan du numera följa hur socialförvaltningen (i samarbete med bland andra brukarorganisationer, Region Skåne och arbetsmarknadsförvaltningen) driver utvecklingsarbete. Där granskas vi i detalj av de hårdaste och mest insatta kritiker som finns – våra egna brukare. Vi tar deras frågor, deras idéer och deras förhoppningar om bättring med oss och utvecklar på så sätt verksamheten tillsammans. Den sidan har kostat Helsingborgs stad 0 kronor (det kanske syns på den spartanska utformningen) utöver den tid det har tagit min kollega och mig att lägga in innehållet. Den är fortfarande under uppbyggnad, men ökar stadigt sitt besökarantal (1000 den senaste månaden) trots obefintlig marknadsföring. Sören får gärna förklara på vilket sätt den påminner honom om Pyongyang.

    Med vänliga hälsningar
    /David Bergström, kommunikatör socialförvaltningen

    1. Det vore verkligen intressant att få en direktlänk till sidan var ni ”granskas vi i detalj av de hårdaste och mest insatta kritiker som finns – våra egna brukare”.
      Jag hittar bara tom och innehållslös, just det, en ”PR-sida”…

  2. Sören Sommelius, du citerar Björn Hägers ord; ”…allmänheten får tydligt illustrerat hur det blir när makten rapporterar om sig själv…”. Och med ”makten” menar ni två väl tjänstemän och politiker i en kommun.

    Jag tycker detta är en mycket tråkig inställning. Jag vet inte allt och är ständigt på jakt efter att lära mig mer. Men efter 49 år på denna jord – och nio månader i kommunal tjänst – kan jag bara inte förstå denna misstänksamhet mot de personer som arbetar i en kommun. Makten?! Utgör dessa personer makten? Är inte DU och Björn Häger makten? Jag tror nog att ni två uppfattas som just personer med makt.

    Men kanske menar du med ”makt” de personer som på kvällar och helger engagerar sig politiskt? Jag har inte själv varit aktiv i något parti sedan jag – med lockigt hår och pilotglasögon – delade ut val-sedlar för Miljöpartiet i Malmö 1988, men ska vi inte vara GLADA för att människor från vänster till höger vill engagera sig? Är inte problemet MOTSATSEN?!

    Snälla, Sören Sommelius, kan vi inte vara lite försiktiga med de ord vi använder? Kan vi inte undvika generaliseringar? Inte för min skull, eller mina kommunikationskollegors skull, men för journalistikens skull.

    Och läs gärna mitt svar till Björn Häger.

    http://www.journalisten.se/debatt/kom-till-helsingborg-bjorn-hager

  3. Om det nu är så att problemet är att ”Maktbalansen” förkjuts, varför rustar ni ner på tidningen? I dagens samhälle verkar det ju uppenbarligen som att information efterfrågas.

    En nyanserad diskussion om varför ni tappar och de offentliga verksamheterna vinner mark vore intressantare än att bara konstatera att de växlar upp och ni sitter på läktaren och verkar tycka det är fel. Har kanske era affärsutvecklare, ägare och ledning svikit både er journalister och samhället som förväntade sig att ni skulle upprätthålla er del av maktbalansen?

    1. Den svenska tidningskrisen beror på att en mer än sekelgammal affärsmodell med intäkter från läsare och annonsörer rasat samman – och på att det med krympande intäkter blir neddragningar och sämre journalistisk bevakning. Det gäller i princip alla svenska tidningar. Vad händer med ett samhälle utan kritiskt bevakande journalister? Kommunernas satsning på informatörer och PR-folk bekostas med skattemedel, vilket vore ok om det material man tar fram var balanserat och mångsidigt.
      Min blogg utgår från vad publicistklubbens ordförande Björn Häger skrivit i tidningen Journalisten. Jag delar hans farhågor för vad det innebär att skönmålande PR-konsulter tar över från kritiskt granskande journalister. Häger diskuterar särskilt utvecklingen i Helsingborg och Gävle.

    2. I dag lever vi i ett progressivt tidevarv och då kan makten inte längre låta folk som inte förstår sitt och samhällets bästa sätta käppar i hjulet genom att säga och tycka en massa kritiska saker. Helsingborgs alla skönmålningar av sin verksamhet fungerar som en bra illustration av detta fenomen.

  4. Först, har du verkligen ok från HD och Stefan Ed att använda den där bilden. Utan att ens ange fotografens namn? Eller står du över detaljer som svensk upphovsrätt?

    Sedan, besökstatistiken är öppet tillgänglig sedan första dagen. Varsågod: http://j.mp/1KbEeif

    Till sist, vore intressant om du någon enda gång ville ha anständigheten att prata med de du kritiserar, eller i alla fall vinnlägga dig en smula om att se hur de resonerar. Här är tex två av mina många texter om helsingborg.com;
    http://j.mp/1PCHMki | http://j.mp/1LvF5vj

    Det vore väldigt spännande att ta en diskussion med dig om sakfrågorna. Här, i kommentarerna till mina texter, eller inför en rullande kamera. Jag fixar, om du är redo för ett samtal.

    1. Typiska texter som pratar över huvudet på brukarna, ifall det nu verkligen är folket som avses som slutanvändare. Vilka besökssiffror har dessa sidor? Får nog hålla med Sören. Att kalla medborgarinflytande för gnäll är väl inte vad folket vill ha? Släpp istället in lite krutrök från helsingborgarna, som bekant är vi kapabla att bita ifrån mot etablissemanget

  5. Jag kan personligen se poänger hos båda sidor gällande helsingborgs satsningar skillnaden är dock väsentlig i faktumet att ena sidan dock jobbar efter en vision och något de tror på medans andra sidan bara gnäller och det är ju alltid lätt såklart…vad jag dock undrar är vart det journalistiska värdet (som du pratar varmt om) ligger i en citerad artikel från någon annan med de sista radernas personliga åsikt av att det är lätt att hålla med och att helsingborgs sidor är dåliga? Vad betyder det? Är det enbart besökssiffror som avgör det? Och vad med sidorna tycker du är dåligt?

    1. Andreas, Björn Hägers artikel uppmärksammar en tendens där fler och fler svenska städer – och myndigheter – byggt upp stora informations och PR-avdelningar, som skönmålar den egna staden i stället för att allsidigt berätta om diskussioner, kontroverser och annat, på ett sätt som är trovärdigt.
      Du skriver att journalister ”bara gnäller”, är det så enkelt?? I diktaturer är det ju alltid härskarens åsikter som kommer fram. I demokratier har olika åsikter möjligheter att höras och brytas mot varandra. Är inte det en demokratisk grundfråga – som du kallar gnäll?

      1. Sören, jag skriver inte att det är specifikt journalister som gnäller utan i Helsingborgs fall oppositions sidan om vi ska kalla den något. Det ligger faktiskt ett stort värde i att ta fram en vision som många tror på och försöka jobba i en målmedveten riktning sedan kommer och skall det såklart granskas och disskuteras längs vägen men att bara skriva att de kommunala informationssidorna och pr sidorna fungerar dåligt trots att de är så påkostade känns lite enkelspårigt. Jag hade varit mer intresserad av vad DU känner på riktigt Sören. Vad är bra och vad är dåligt i din åsikt? Det är ju så vi alla tillsammans kommer framåt

        1. Det är väldigt svårt hitta på de kommunala informationssidorna, man får bläddra fram och tillbaka vilket ju i och för sig ger kommunen ett antal klick. Måste man därtill också vara bevandrad i er terminologi för att hitta? Använder man sökfunktionen drunknar man i allsköns konstigheter. Då är det ju ett misslyckande att dessa sajter har kostat så mycket skattemedel. ..?

Kommentarer är stängda.