Gävle gladare än Helsingborg


 Är Gävle en pärla av juveler i världsklass, som det sägs i kommunens PR-film?

Gävle och Helsingborg är de två svenska städer som efter lokala kontroverser mellan medier och makthavare storsatsat på kommunal information. Inriktningen har i båda fallen varit att bjuda på positiva och glada nyheter och att undvika allt som har den minsta kritiska eller negativa bismak.

Gävle verkar ha kommit något längre än Helsingborg i det avseendet. Titta på den märkliga filmen ovan, lanserad av Gävle kommun i oktober förra året under titeln ”Gävle destinationen alla pratar om”.

Här får vi veta att det är fullbokat på hotellen, att bemötandet är i världsklass och att Gävle är destinationen alla talar om, att alla ”vallfärdar till denna pärla av juveler i vårt avlånga land”.

Gävle, världsklass, pärla av juveler? Nej. Snarare består den extremt klantigt gjorda PR-filmen av pekorala orgier med korkade överdrifter.

Björn Häger, ordförande i Publicistklubben , skrev om Gävle i en krönika i tidningen Journalisten i maj:

”Gävle blev under skandalernas nittiotal förknippat med politiker som gick på porrklubb, förskingrade och fifflade med kontokort. Kanske är det därför kommunen nu rekryterar egna reportrar och bygger en egen redaktion med uppdrag att bara skriva positiva nyheter.”

Gävle kommun har en egen youtubekanal där man också presenterar en månadsfilm Gilla Gävle. I den första (här under) heter det bland annat att ”här i Gävle är vi grymma på att starta företag”. Filmen har sedan den blev utlagd i mars setts av 221 besökare, knappt två per dag.

De här exemplen visar tydligt vad som händer när den politiska makten vill förhärliga sig själv, när kommunala marknadsförare vill presentera andra bilder av sin kommun än de som journalister på kritiska och granskande medier tar fram.

Helsingborgs marknadsavdelning arbetar i samma genre med ensidigt glada och positiva nyheter, men verkar lika en hårsmån efter Gävle, än så länge.