”Terrorubåten” i Uppland rysk propaganda?

Ubatensom

Nyheten om det hundraåriga ryska ubåtsvraket kan ha varit en del av rysk psykologisk krigföring, skriver HD/Sydsvenskan på ledarplats.

HD/Sydsvenskan diskuterar i onsdagens osignerade ledare den hundraåriga havererade ubåt som för några timmar i början av veckan var huvudnyhet i svenska medier, som en ny eventuellt ”försåtsminerad terrorubåt”, se min blogg i går onsdag.

Den anonyme ledarskribenten tror att dykföretaget Ocean X Team velat marknadsföra sin egen verksamhet genom att lansera det sekelgamla vraket som senaste valsen i jakten på ryska ubåtar. Det är osannolikt men förstås inte helt omöjligt. Skribenten fortsätter:

”En annan möjlighet är att Ocean X Team medvetet eller omedvetet utnyttjats i den ryska psykologiska krigföringen.

Även ett gammalt ubåtsvrak kan bli till politiskt vapen.”

Jag försöker förstå hur skribenten menar att man agerat ”i rysk psykologisk krigföring”, hur man i Ryssland tänkt ut att nu ska vi skrämma svenskarna ytterligare med hjälp av ett gammalt vrak? Skulle någon rysk agent eller en ny svensk Wennerström ha infiltrerat dykföretaget och skrivit pressreleasen om incidenten?

Slutsatsen i ledaren är:

”I det kalla propagandakrig som Ryssland bedriver är det viktigt att just hålla huvudet kallt. Där finns det fortfarande en del att lära för svensk del.”

All propaganda går ut på att demonisera den andra sidan, vi de goda mot dom där, de onda. Självklart bedriver Ryssland propagandakrig. Men svenska mediers hantering av ”nyheten” om det hundraåriga ubåtsvraket visar att ansedda medier som Expressen, Aftonbladet, TT, HD/Sydsvenskan m fl högst pinsamt skildrade incidenten så illa att man spred primitiv rysskräck, utan ambition att balansera eller problematisera, eller med andra ord, bedrev osaklig propaganda.

Det som pågår är ett bedrövligt propagandakrig mellan Sverige och Ryssland, där svenska medier borde tillämpa grundläggande journalistiska arbetsmetoder – i stället för att som i det här fallet naivt delta i propagandakriget.