Rasism mot romer och förakt mot fattiga är ok i Stockholms tunnelbana, men inte 2000-årig nakenhet …
Hösten 2014 ville Millesgården ha en reklamkampanj på stortavlor i tunnelbanan i Stockholm för höstens stora satsning ”Pompeji”. Men SL stoppad kampanjen. Skälet man angav var att bilderna var för nakna …
Alltså: Råbarkad hatpropaganda mot en av de mest utsatta grupperna i Sverige, de romska tiggarna, det är ok. Men 2000-årig nakenhet på konstbilder, det gick inte för sig, skrev Svenska Dagbladet.
”Pompeji” var ett samarbete med arkeologer i det Svenska Pompejiprojektet med inlån från museet i Neapel. I utställningen ingick bilder av berömda fresker, många med erotiska motiv. Pompeji förstördes genom ett vulkanutbrott 79 e Kr. Alla bilder är därmed nästan 2000 år gamla.
Till Svenska Dagbladet kommenterade Randy Jämtlid från Millesgården SL:s förbud att visa Pompejibilderna:
– SL visar mängder med mordvapen och tuttbrudar i bio-, spel- och underklädesreklam. Hyckleriet är upprörande.