SD vinner stort på mediernas klick-logik

DM20-etta-stor

Sverigedemokraterna näst största parti i medierna – enligt en ny undersökning redovisad i Dagens Media.

”Det spelar ingen roll om de ger sig ut på stan med järnrör eller hotar flyktingar med kulsprutor. Den negativa mediebilden ger inte utslag i opinionen. SD har ökat efter varje skandal. All uppmärksamhet tycks vara bra uppmärksamhet, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Mediebilden av de politiska partierna har större inverkan på valresultatet än partiernas kampanjkassor, skrev medieforskarna Kent Asp och Johannes Bjerling efter valet 2014. De fann tydliga samband mellan nyhetsmediernas bild av partierna och deras opinionsutveckling.

Nu har Dagens Media och Retriever gjort en undersökning av partiernas genomslag från riksdagsvalet 2014 till i dag. Det visar sig i den att sverigedemokraterna är näst största parti i medierna, större än moderaterna.

I en fråga är SD störst – integration – med 10 000 artiklar under perioden, mot moderaternas 6 200 och socialdemokraternas 4 700.

Mediebilden domineras av för partiet negativa nyheter, som om den skånska SD-politiker som önskade att någon skulle ställa sig med en kulspruta på Öresundsbron när flyktingarna kom. Men det tycks inte ha spelat någon roll.

Provokationer har blivit SD:s sätt att arbeta, säger mediekonsulten Hanna Berheim.

– Det fungerar väl i en medielogik där konflikt driver klick. SD jobbar strukturerat med provokativa budskap och får stort genomslag.

Men kanske har SD:s framgångar kulminerat. Efter toppsiffran 19 procent i augusti har stödet till partiet minskat något under de senaste två mätningarna av Novus. Det kan tyda på att vissa väljargrupper nu avskräcks från partiet.